Susanne Rosbecker och Emma Hultén på Pagero – om att byta jobb och bli on-boardad i en tid då alla jobbar på distans.

    Jerrie genomförde för en tid sedan rekrytering av Marketing Production Manager till Pagero. Susanne Rosbecker som fick jobbet berättar hur det känns att börja som teamledare för ett team där alla jobbar hemifrån. Emma Hultén som tidigare haft Susannes roll men nu går in i en mer strategisk roll som Brand Communications Manager berättar hur man gör en introduktion och överlämning på distans. Båda poängterar att det fysiska mötet är otroligt viktigt men är överens om att distansmöten fungerar utmärkt.

    Susanne Rosbecker – ny på jobbet

    Du började på Pagero för drygt en vecka sedan. Hur har din introduktion sett ut?
    – Första dagen träffade jag min chef på kontoret och fick en hel dag med introduktion. Vi träffades ”fysiskt” bara för att jag skulle få dator och telefon. Från dag två och framåt har jag arbetat hemifrån. Jag och Emma har haft möten med introduktion nästan hela dagarna och jag har även bokat in lära-känna-samtal med alla i mitt team. Allt sker via videomöten. Jag har genomfört tre lära-känna-samtal hittills och tycker det funkar hur bra som helst. Först tänkte jag att jag måste träffa dem fysiskt, men det går faktiskt lika bra att ta det på distans. Jag vet inte när jag kommer kunna träffa teamet i verkligheten, vi har inte planerat någon träff men pratar om att ses efter sommarsemestrarna, men det vet man ju inte helt säkert.

    Ditt produktionsteam som du har personalansvar för består av nio personer, hur tänker du göra för att leda teamet på distans och samtidigt behålla teamkänslan? 

    – Jag håller på att skapa en plan. En bra start var lära-känna-samtalen, efter det blir det lättare att ta kontakt med varandra. Tänker att det är viktigt att ha tätare avstämningar än vad man hade haft om man varit på kontoret. Vi har regelbundna veckomöten och varje torsdag har vi även quiz-kväll. I de stora mötena när alla är samlade blir det bra teamkänsla.

    Vad ser du som utmaningar i din roll när allt är på distans?
    – Inget sker informellt vilket gör att det kommer gå långsammare att lära sig allting. Man får ha ett möte för allt. Den största utmaningen är att inte få lära känna den övriga organisationen, det känns jättesvårt. Jag är inte orolig för att lära känna mitt team men det där småpratat med andra i organisationen finns ju inte, t ex när man normalt går till kaffemaskinen och träffar någon från en annan avdelning eller äter lunch tillsammans.

    Har du några tips att ge andra som funderar på att byta jobb i Corona-tider?
    – Jag tycker att om man är redo att byta jobb ska man inte begränsa sig, det finns mycket bra hjälpmedel. Fördelen med att ha introduktionen på distans är att man får mycket tid mellan möten för att gå igenom nya uppgifter, det är ingen annan som ”stör” i början. Hade man varit på kontoret kanske man hade haft mycket annat prat, nu blir det mer fokus på jobb och att lära sig uppgifter.

    Emma Hultén – ansvarig för Susannes introduktion

    Du har jobbat på Pagero sedan 2010 och har onboardat många människor under årens lopp. Vad är viktigt att tänka på när man gör en introduktion för en nyanställd helt på distans?
    – Eftersom Pagero växer mycket och är så pass stora så har vi många kollegor på distans på våra kontor ute i världen så det är inte första gången som jag bygger relationer som mestadels är på distans. Det har varit till jättestor nytta i det här. Susanne började hos oss när vi andra redan jobbat hemifrån i två månader vilket var bra för då fick vi lite tid att fundera över hur vi skulle jobba och kommunicera i teamet. Det är viktigt att ha en tät dialog och att man sätter upp videomöten och ser varandra.

    Kultur brukar man säga är något som ”sitter i väggarna”. Hur förmedlar man det när man inte kan vara på kontoret och träffa kollegorna?
    – Två gånger om året har vi något som heter Pagero Academy – en introduktionsvecka för alla nyanställda där man ses på huvudkontoret i Göteborg. Nästa tillfälle är i september men vi får se om det kan genomföras. Alla presentationer från tidigare Pagero Academy finns inspelade så allt material om företaget, kultur och värden, har Susanne fått ta del av digitalt. Jag och min chef blir också viktiga kulturbärare. Vi försöker ge en bakgrund kring företaget men naturligtvis kommer den känslan inte helt och hållet förrän man är på kontoret varje dag och är med på alla aktiviteter som företaget har.

    Har du några tips på vad man ska tänka på som ledare när allt arbete sker på distans?
    – Täta avstämningar, öppenhet och flexibilitet. Kanske hitta kreativa lösningar, ta en lunch utomhus någon dag om det går och alltid använda kameran i möten på distans. Jag tror det är viktigt att ha möten ofta och lägga in lite marginal för att ha tid att fråga hur det är och prata om annat också. Vi har ett team som är vana vid att jobba med människor på distans så någonstans har vi vant oss vid det här, men kommer man in som ny är det fysiska mötet såklart otroligt viktigt.

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    031-303 30 50
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    08-580 800
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram